Saturday, April 12, 2008

Apakah anda ingin menjadi salah seorang daripada mereka?

Mengikut laporan KWSP, 72 peratus daripada pencarum yang mengeluarkan wang simpanan akan menghabiskan wang itu dalam tempoh tiga tahun. Bayangkan, apa akan berlaku sekiranya dalam usia begitu, kita tidak mempunyai wang untuk hidup?

Ramai beranggapan bahawa kita tidak perlukan banyak wang ketika bersara kerana kesemua anak-anak sudah besar dan berkerjaya, sedangkan pada hakikatnya ketika itulah kita ingin mengekalkan gaya hidup sihat dan berkualiti. Sudah sedia maklum bahawa sumber pendapatan bulanan kita sudah terhenti, tetapi perbelanjaan seharian kita masih berterusan. Bukan itu sahaja, malah perbelanjaan tambahan akan muncul bagi segelintir daripada kita. Perbelanjaan tambahan yang tidak diduga itu adalah perbelanjaan perubatan. Lumrah sesuatu kehidupan, apabila usia semakin meningkat, keadaan kesihatan semakin menurun.

Kajian menunjukkan jangka hayat manusia semakin panjang dengan adanya kecanggihan teknologi perubatan. Kajian daripada Jabatan Statistik Malaysia (2004), jangka hayat lelaki meningkat pada 70.3 tahun, manakala jangka hayat wanita pula, meningkat kepada 76.2 tahun. Kadar umur ini meningkat jika dibandingkan perangkaan tahun 1992 yang mana jangka hayat lelaki ketika itu adalah 69.4 tahun, manakala wanita pula 73.6 tahun.

Dengan meningkatnya kadar umur tersebut, maka kita juga perlu meningkatkan dana persaraan kita demi kesejahteraan hidup di hari persaraan nanti. Sebagai contoh, katakanlah, RM668,200 diperlukan untuk membiayai kehidupan persaraan selama 20 tahun. Kita perlukan tambahan RM79,000 untuk hidup lima tahun lagi dan RM136,000 untuk hidup selama 10 tahun. Andaian ini dibuat berdasarkan pendapatan persaraan setahun RM60,000 dan dilaburkan dalam instrumen pelaburan yang memberi kadar pulangan enam peratus setahun. Mengikut kajian, kita dapat bersara dengan selesa apabila mempunyai sekurang-kurangnya 70 peratus daripada gaji bulanan diterima ketika bekerja.

Bagi meningkatkan tabungan, anda boleh menyediakan akaun persaraan kedua (selain daripada KWSP) iaitu dengan menabung secara konsisten setiap bulan. Bayangkan, apabila anda memperuntukkan RM300 sebulan dan melabur secara konsisten selama 30 tahun dalam instrumen pelaburan yang mampu memberi purata pulangan tahunan 10 peratus, apabila bersara nanti anda mempunyai duit berjumlah RM650,000 (Wow!!! Lebih RM0.5 Juta...itu baru RM300 sebulan je, apa kata kalau RM1000 sebulan???? Fuuyyoooo!!!RM2.2 Juta tu....!!!!)

Pilihan ditangan anda...

Tepuk Dada Tanya Minda.....


Adakah Wang KWSP itu cukup....?

No comments: