Friday, March 20, 2009

Sekadar ada Matlamat, Tetapi tiada Perancangan Kewangan Rapi.

Salam Sejahtera....


Ikuti kisah artikel berikut.....benarkah kereta adalah hutang yang membawa beban? atau sekadar mempunyai matlamat tetapi tiada perancangan kewangan yang rapi sebelum bertindak?


Selamat membaca....


$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Benarkah Kereta, Hutang Membawa Beban!!!

Suatu pengajaran & tauladan yang akan diketengahkan apabila melakukan
sesuatu perkara tanpa perancangan yang rapi dan berlaku di luar kemampuan kita.

ADEGAN 1
Bermulanya kisah sedih seorang lelaki muda yang menunggu bas untuk ke
tempat kerja. Dan tiba-tiba hujan lebat dengan petir berdentam-dentum. Rasa kecewa dan rendah diri mula timbul kerana merasakan semua orang memandang dirinya.
Jam di tangan sudah menunjukkan angka 8.45am, namun beliau masih di
perhentian bas akibat bangun lewat. Hatinya mula berkata “Aku tak kira, lepas ni aku akan beli kereta”

ADEGAN 2
Di bilik sewanya, beliau mula mengira ansuran bulanan keretanya dan berfikir,
“Aku mesti jimat lepas ni sebab nak beli kereta” (tika dan saat ini, pandai pulak untuk berjimat). Masalah aku lepas ni pasti selesai. Hahaha… (Sebenarnya, inilah titik permulaan masalah bermula)

ADEGAN 3
Di tempat jualan kereta, jurujual dengan kata-kata yang manis membuatkan beliau seolah-olah berada di syurga dan membuat keputusan untuk membeli kereta yang lebih mahal dari yang difikirkannya sebelum ini.
“Boss, U manyak smart dan muda punya orang, itu kereta..haaaaa..... tarak sesuai sama u la....pada pandangan saya haaa..... ini kereta lebih sesuai sama u...better U angkat ini
kereta, terbaru, cun & lebih bergaya.” (biasa lah kene jack sikit, rasa rendah diri sudah hilang, rasa pertimbangan sudah terbang, perancangan awal sudah lupa kene telan dek pujian yang tak seberapa.... akhirnya...selamat.....)

ADEGAN 4
Bermulanya kehidupan seorang lelaki muda menggunakan kereta. Bebas. Bebas sekali. Manakala, langkah pun sudah mula panjang...Jom kawan-kawan naik kereta aku. Jom… (Minyak, Tol, Maintenance... semuanya akan melibatkan peningkatan kepada perbelanjaan yang tidak pernah terfikir semasa membuat perancangan)

ADEGAN 5
Realiti mula menjelma dalam kehidupan beliau.
“Ish, gaji lambat lagi, masa ni pulak minyak nak habis…” (apa tidaknya...kais bulan makan bulan)

ADEGAN 6
“Krak…Kruk… krek…”
Bunyi pelik mula kedengaran dari kereta beliau. Akhirnya....
“Bro, U kena tinggal ini kereta dulu kat ini workshop..... may be dalam seminggu baru boleh siap” …Pening-pening… (Pening yang dicari)

ADEGAN 7
“Bro, gua sudah bikin baik sama u punya kereta...kereta sudah boleh angkat, servis tip top punya, ni bilnya” Gulp!!!!, jumlah bil yang mempunyai RMX,XXX.XX … Takpe la, pinjam duit kawan dulu, nanti bila sudah dapat gaji bulan ni aku bayar balik…

Pada masa yang sama, kes yang lain juga berlaku......
“Encik, merujuk pada rekod kami, di dapati encik sudah tertunggak installment kereta selama 3 bulan. So, pihak bank akan hantar notis terakhir untuk pengetahuan encik membuat pembayaran yang tertunggak."

ADEGAN 8
“Mengikut rekod kami, encik sudah terima notis dari pihak bank kan? Oleh sebab encik belum melunaskan installment yang tertunggak, maka kami terpaksa tarik kereta encik sekarang. Maafkan kami encik…kami bertindak mengikut arahan....

Akhirnya….Masalah lelaki muda ini selesai??? Tidak!!!

Hutangnya kepada syarikat kewangan perlu juga diselesaikan. Hutang kepada kawan-kawan juga perlu diselesaikan. Hidupnya kembali seperti dulu. Yang membezakannya kini beliau mempunyai hutang-hutang yang perlu dijelaskan. Berbaloikah ???


Kesimpulan dari cerita di atas, maka kita perlu merancangan kewangan kita dengan teliti dan sempurna agar matlamat kewangan kita itu tercapai dengan jayanya......



Kewangan Dan Cara Mengawal Perbelanjaan

Post a Comment