Thursday, December 20, 2007

Siapa yang memerlukan Perancang Kewangan?

Perancang Kewangan? secara tidak langsung bunyi macam "gempak" bagi sesetengah orang, tetapi ada juga yang berpendapat, “ellehh! aku tak perlu perancang kewangan lah - bunyi macam ego pula...” terutama bagi mereka yang berfikir bahawa perancang kewangan itu adalah untuk golongan-golongan yang berpendapatan tinggi, banyak duit dan kaya sahaja. Tetapi, benarkah begitu? Jika tidak, siapa sebenarnya yang perlu Perancang Kewangan itu?

Malah, ramai juga yang menyatakan bahawa mereka tidak perlu melantik seseorang perancang kewangan kerana mereka boleh merancang kewangan mereka sendiri. Tetapi, sebenarnya mereka tidak sedar bahawa untuk merancang kewangan, mereka bukan sahaja merancang tetapi perlu mengetahui ilmu-ilmu perancangan kewangan yang sebenar.

Tambahan pula, kebanyakan orang tidak mempunyai ilmu perancangan kewangan yang betul dan mereka ini mempunyai pemikiran kewangan yang cetek. Malah, mereka juga gagal untuk merancang kewangan sendiri. Tambahan pula, mereka suka bertangguh untuk merancang kewangan mereka. Bagi yang telah merancang pula, mereka gagal membuat pelan yang effektif dan bertepatan dengan diri mereka. Ini disebabkan mereka kurang berpengetahuan dalam merancang kewangan dan tidak tahu alat-alat yang bersesuaian untuk mereka gunakan untuk pelan kewangan mereka.

Bak kata orang lama...kalau mahu membuat rumah, kita memerlukan alat-alat seperti tukul, gergaji, pahat dan lain-lain alat tukang…manakala jika kita mahu baiki kereta, kita perlukan alat-alat seperti spanner, jack, screwdriver dan sebagainya…..Begitu jugalah kalau mahu merancang kewangan atau membina kekayaan, sudah semestinya kita memerlukan peralatan kewangan yang betul dan sesuai dengan matlamat kewangan diri kita itu.

Bagi golongan yang kurang arif dalam merancang kewangan, mereka sebenarnya memerlukan seorang perancang kewangan bertauliah yang boleh membuat pelan kewangan yang bersesuaian dengan situasi ekonomi sekarang dan keadaan kewangan seseorang.

Berikut adalah beberapa golongan yang memerlukan seorang perancang kewangan untuk membimbing mereka dalam mencapai matlamat iaitu bebas dari masalah kewangan dan dapat mencapai apa yang diimpikan untuk masa depan.

1. Fresh graduate yang baru mulakan langkah ke alam pekerjaan
2. Mereka yang bercadang untuk berkahwin & berkeluarga sendiri.
3. Mereka yang terperangkap dalam bebanan hutang yang banyak.
4. Mereka yang ingin memaksimakan simpanan mereka.
5. Menambah harta.
6. Golongan yang akan bersara, akan hidup tanpa bekerja dalam tempoh masa yang lama.
7. Golongan yang baru bersara dan dapat duit KWSP.

Secara amnya, perancangan kewangan membabitkan pandangan menyeluruh mengenai kedudukan kewangan sendiri yang meliputi pelbagai sudut pengurusan kewangan dan harta, dan kemudian melalui proses langkah demi langkah untuk mengatasi masalah kewangan serta mencapai matlamat kewangan.


Apa sebenarnya yang merangkumi dalam Perancangan Kewangan itu?

Adakah wang KWSP itu cukup?

No comments: