Monday, December 3, 2007

Kesan Inflasi dalam Perancangan Kewangan

Perancangan kewangan yang sempurna menumpu 5 aspek pengurusan kewangan, iaitu:

1. Perancangan Cukai
2. Perancangan Insurans
3. Perancangan Selepas Bersara
4. Perancangan Hartanah/Harta
5. Perancangan Pelaburan

Tetapi, tahukah bahawa musuh utama dalam mencapai matlamat kewangan kita adalah INFLASI? Kesan inflasi ini boleh menyusutkan nilai simpanan untuk masa depan.

Berikut adalah contoh kiraan kadar inflasi mengikut nilai masa tertentu.



Merujuk pada contoh diatas, ia memberi gambaran, jika tabungan anda tidak berkembang dengan baik melalui pelaburan yang dipilih secara teliti & terperinci, tentunya nilai wang simpanan RM10,000 anda itu akan habis dikikis oleh keadaan inflasi. Maka, baki yang tinggal hanya bernilai RM4,563 selepas 20 tahun pada kadar inflasi sebanyak 4%.

Persoalanya sekarang, berapakah jumlah wang yang anda perlukan untuk memenuhi keperluan hidup anda pada 20 tahun masa akan datang dengan keadaan inflasi sekarang ini? Adakah nilai simpanan anda sudah mencukupi untuk memenuhi kehendak hidup anda itu?

Oleh yang demikian, mulai sekarang, mulalah mengawal kewangan peribadi anda dengan menyediakan belanjawan secara terperinci. Senaraikan semua pendapatan dan perbelanjaan serta hutang-hutang anda. Bahagikan perbelanjaan anda kepada yang penting dan yang tidak penting. Mulakanlah dengan menyimpan wang anda secara konsisten. Tetapkan matlamat kewangan anda untuk jangka masa pendek dan jangka masa panjang, dan jangan lupa ganjaran untuk diri sendiri. Kawal wang anda dengan baik– jangan biarkan wang anda mengawal anda sendiri. Jika perlu, dapatkan bantuan penasihat kewangan atau perancang kewangan yang bertauliah.

Artikel Perancangan Kewangan...

No comments: