Wednesday, March 5, 2008

Bayar Untuk Diri Sendiri

Setiap sesuatu mesti ada asasnya. Seperti Islam, asasnya ada 5 iaitu Syahadah, Solat, Zakat, Puasa dan Haji.

Sesuatu yang didirikan tanpa asas yang kukuh akan mudah runtuh malah, mungkin ia tidak dapat didirikan langsung.

Bangunan setinggi KLCC perlu ada asas binaan yang kukuh. Bayangkan kalau KLCC didirikan atas asas binaan apartment setinggi 5 tingkat. Tidak perlu jadi jurutera pun kita sudah boleh agak kesannya.

Sama juga kalau kita mahu menjadi seorang yang kaya. Jutawan lah namanya. Kekayaaan (Wealth) menurut salah satu definisinya adalah nilai aset melebihi nilai liabiliti. Definasi, Aset adalah sesuatu yang membuatkan duit kita bertambah. Dan liabiliti pula, merupakan sesuatu yang mengurangkan duit kita., Bayangkanlah Aset itu, adalah sesuatu yang membuatkan duit kita bertambah. (Pertanyaan... Adakah kereta itu suatu Aset?)

Siapakah sebenarnya ambil duit kita? Gaji/Pendapatan tidak pernah cukup setiap bulan, yang pasti setiap hujung bulan akan habis..!

Tetapi asas yang utama adalah kita perlu ada tabiat menabung. Mungkin ramai daripada kita semasa kecil ada memiliki tabung. Dari tabung burung nuri, tabung ayam, tabung gajah, tabung buluh, tabung bangunan Tabung Haji dan sebagainya. Namun, kebanyakan kita selama ini menerima pendidikan mengenai konsep menabung yang salah.
(Mmmm.. jangan risau, saya dulu pun berpegang dengan konsep menabung yang salah juga...)

Konsep menabung yang salah itu adalah seperti berikut.
Mak kita kata, “Atan, ambik duit seringgit ni buat belanja ye, nanti yang lebih tu masuk tabung.” Justeru, rata-rata, kita hanya menyimpan setelah ada baki.

Gambarannya begini:
Pendapatan - Belanja = Simpanan (P - B = S)

Maksudnya, bila dapat saja gaji, kita terus belanjakan duit tersebut ke tempat lain terlebih dahulu, sama ada bayar sewa rumah, installment kereta, bil api air, bil handphone, hutang kad kredit dan segala perbelanjaan serta hutang. Maka, kalau ada lebih barulah kita simpan. Erti kata lain, kalau tiada lebih, maka tidak menyimpanlah kita.

Bila gunakan konsep ini, memang jarang-jarang kita akan ada duit lebih di hujung bulan. Banyak daripada kita memang tak pernah cukup wang. Walaupun bergaji besar, belanjanya selalunya besar juga!...Bak kata pepatah, "Besar Periuk besar jugalah keraknya". Justeru itu, kita memang akan gagal mengecapi kebebasan kewangan sampai bila-bila.

Jadi, anda perlu berubah. Tukar kepada Paradigma baru. Jadi, tukar sahaja formula lapuk itu tadi dengan mengambil formula Simpanan Aktif:

Pendapatan - Simpanan = Belanja (P - S = B )

Mudah tak?

Maknanya di sini....bayar untuk diri sendiri dahulu (untuk kayakan diri sendiri), barulah kita bayar untuk orang lain.

Bagaimana hendak mencapai matlamat anda....

Post a Comment