Friday, October 29, 2010

Duit Plastikku....

"Had kredit”, Setiap kali kad ini dicaj melalui sebarang perbelanjaan (transaksi), kredit akan berkurangan. Penyata bulanan yang diterima memberi kita pilihan samada untuk membayar baki sepenuhnya atau hanya bayaran minima bulanan dimana ia merupakan satu perbuatan yang tidak digalakkan. Apabila kita membayar bayaran bulanan kepada bank yang mengeluarkan kad, had kredit maksima dikembalikan. Walaubagaimanapun, pemegang-pemegang kad kredit seringkali hanya membayar jumlah faedah dan bayaran minima baki pokok yang terhutang dan tidak akan membayar balik baki yang sepenuhnya.

Perangkap Belanja

Bagaimana agaknya seseorang itu boleh “terperangkap”? Bagi golongan muda, penyakit berhutang ini mungkin bermula dengan cara yang tidak diduga. Di kolej pengajian tinggi, sebahagian besar dari mereka diberi duit plastik tersendiri oleh ibubapa sebagai pemegang kad tambahan. Mereka menggunakannya untuk membeli pelbagai barangan seperti kasut, pakaian jenama, i-Pod, beg dan barang fesyen yang paling terkini serta menghadiri pesta hiburan atau aktiviti sosial yang penting. Anak-anak pula berpendapat yang mereka menyusahkan ibu bapa setiap kali meminta duit tambahan. Oleh yang demikian, cara yang termudah dan terpantas adalah melalui penggunaan duit plastik.

Ramai pelajar menceburi dalam dunia berhutang ini tanpa perasaan ragu-ragu bahawa mereka akan bergaji tinggi tidak lama kelak dan semestinya hutang itu luput dalam jangkamasa yang singkat selepas graduan. Malangnya, ramai graduan menyedari bahawa realiti masa hadapan mereka jauh berbeza dari apa yang telah dijangkakan. Sekarang mereka sudah selesa dengan bilangan baki bulanan tersebut dan sedar bahawa mereka telah terperangkap dengan hutang yang terus meninggi dan tidak dapat ditandingi melalui kenaikan pendapatan mereka yang ala kadar.

Bukan golongan muda sahaja yang dapati diri mereka terperangkap di dalam situasi sebegini. Malah, golongan dewasa yang berfikiran cukup matang juga tergoda dengan kemudahan kredit ini. Pengiklanan memaparkan barang-barang baru dan canggih dan ia amat sukar untuk menolak kemewahan hidup yang ditawarkan. Dalam situasi lain pula, orang yang tiada pekerjaan juga boleh terbabas dalam hutang duit plastik akibat simpanan wang yang tidak cukup. Maka, duit plastik dijadikan kemudahan untuk menyara keperluan seharian. Namun, apabila mereka mula bekerja semula, mereka menyedari bahawa penggunaan mereka sudah mencapai had maksima. Yakni, pembayaran balik pun menjadi satu bebanan yang besar.

Kemerosotan ekonomi membuatkan ramai orang terdesak dan terjatuh dalam malapetaka kewangan. Hanya mereka yang telah membuat persediaan untuk menghadapi situasi yang kurang baik sebegini akan dapat bertahan di dalam suasana yang sukar. Apakah harus dibuat untuk mengelakkan diri kita daripada menjadi sebahagian dari angka statistik yang menyedihkan?

Cara Pembayaran Balik Hutang Kad Kredit


Pertama: Sekiranya anda hanya membayar jumlah faedah kad kredit setiap bulan dan ingin memberhentikan hutang sebegini, langkah pertama adalah untuk menganalisa pendapatan dan perbelanjaan bulanan masing-masing. Jumlahkan perbelanjaan dan tolakkannya dari pendapatan. Inilah baki pendapatan yang boleh anda gunakan setiap bulan.

Kedua: Hentikan transaksi melalui caj kredit. Bekukan penggunaan duit plastik masing-masing. Pembayaran dilakukan bagi barang-barang yang perlu dibeli secara tunai. Kemudian senaraikan hutang kredit yang masih ada. Kenalpasti kad yang mengenakan caj bayaran yang paling tinggi dan pindahkan baki dari kad berfaedah tinggi ke kad yang menawarkan kos yang lebih rendah.

Ketiga: Seterusnya, susunkan kad-kad mengikut kadar caj kewangan, gunakan baki pendapatan untuk membayar balik kad yang paling mahal (kos tertinggi). Setelah hutang kad termahal selesai, tutupkan akaun tersebut dan musnahkan kad berkenaan. Kemudian, fokus pada kad yang seterusnya dan ulangi langkah-langkah di atas sehingga kesemua hutang anda sudah habis dibayar. Sebaik sahaja hutang kad kredit telah luput, hanya gunakan satu atau dua duit plastic agar penggunaan boleh dikawal.



Cara Penggunaan Kad Kredit Yang Baik

Setelah menyelesaikan semua hutang kad kredit, pertimbangkan cara penggunaan kad-kad tersebut dengan betul. Duit plastik kini sebenarnya adalah alat pengurusan wang yang sungguh berkesan jika digunakan dengan waras. Kita harus pandang kepada konsumer-konsumer yang berjaya menguruskan kewangan mereka dengan kad ini.

Pendekatan terpenting dalam penggunaan kad kredit adalah tanggungjawab untuk membayar jumlah baki dalam penyata setiap bulan. Bayangkan kredit kad itu sebagai wang tunai yang disimpan setiap bulan bagi barang-barang yang dicaj. Dengan perumpamaan ini, seseorang tidak akan dikenakan kos dan kad kredit akan menjadi kemudahan kewangan yang amat berguna bagi individu.

Kad kredit juga merupakan satu-satunya sekuriti atau perlindungan tambahan dan kemudahan sewaktu membeli-belah dan berjalan dengan syarat tidak menyalahgunakannya. Sebagai contoh, praktikkan bayaran hanya 5% atau RM50 minima setiap bulan yang mana lebih tinggi. Bagi baki RM10,000 yang mengenakan caj kewangan sebanyak 18% setahun, seseorang akan mengambil masa 7 tahun dan 3 bulan untuk menyelesaikan seluruh baki hutangnya.

Hah!!!! macam mana adakah masih memerlukan kad kredit? tepuk dahi tanya hati.....

.

.

.

Gandakan Wang Anda

Post a Comment